Poznaj swoje granice, aby wiedzieć jak je przekraczać.

ZAPRASZAMY NA PROFESJONALNE BADANIA WYDOLNOŚCIOWE

W sporcie niezwykle ważny jest czas, nie zmarnuj go. Trening i wytrwałość to droga do sukcesu.

Badania wydolnościowe są precyzyjnym sposobem wyznaczenia kondycji i poziomu wytrenowania danej osoby. Na podstawie prawidłowo przeprowadzonego testu w warunkach laboratoryjnych oceniamy główne wskaźniki wydolności tlenowej zawodnika, m.in.: VO2max (maksymalną ilość tlenu jaką organizm może pochłonąć w ciągu minuty),  HRmax (tętno maksymalne) czy określamy progi metaboliczne. A to z kolei umożliwi Ci zoptymalizowanie treningu i szybsze osiągnięcie założonego celu.

Trenujesz zawodowo? Chciałbyś poprawić swoją sylwetkę? A może jesteś biegaczem-amatorem i marzysz o półmaratonie?

Próba wysiłkowa (np. próba wysiłkowa serca, EKG wysiłkowe) jest zwykle kojarzona ze sportami wytrzymałościowymi (bieganie, kolarstwo, triatlon,  sporty walki, itp.), gdzie wynik jest ściśle koreluje z długotrwałym wysiłkiem, a przede wszystkim z jego tolerancją. Jednakże każda dziedzina sportu wymaga optymalnego poziomu wydolności tlenowej. To podstawa zarówno sportowca zawodowego jak i amatora. Chcesz osiągnąć swój cel szybciej? Poznaj możliwości swojego organizmu, dostosuj do tego trening i osiągnij wymarzone rezultaty! Zapraszamy do Sportslab Warszawa.

Cel badania wydolnościowego

Badanie wydolnościowe to najlepszy sposób żeby “zmierzyć” aktualną formę a także określić nasze możliwości i predyspozycje.  Na podstawie precyzyjnie określonych parametrów wydolności wyznaczymy twoje indywidualne strefy wysiłkowe, które z kolei pozwolą Ci precyzyjnie zaplanować jednostki treningowe. I w konsekwencji szybciej dotrzesz do zamierzonego celu.

Przebieg badania wydolnościowego

Badanie przeprowadzane jest w warunkach laboratoryjnych (bieżnia lub ergometr rowerowy) co pozwala precyzyjniej określić parametry wydolności (W ten sposób eliminujemy czynniki atmosferyczne wpływające na osiągnięte wyniki testu). Fizjolog dobiera odpowiednią formę badania w zależności od specyfiki uprawianej dyscypliny i stopnia wytrenowania.

  • Badanie poprzedza rozgrzewka, czyli łagodny wysiłek (marsz, trucht, spokojna jazda).
  • Test rozpoczynamy od obciążenia dopasowanego do wytrenowania zawodnika, następnie zgodnie z zastosowanym protokołem, zwiększamy obciążenie (co 2-3min).
  • Zawodnik kontynuuje badanie do momentu wyczerpania.
  • Badanie trwa od 20 do 30 min, w zależności od stopnia wytrenowania zawodnika.
  • Fizjolog w czasie testu pobiera krew z palca, co umożliwia oznaczenie dodatkowych parametrów organizmu (stężenie mleczanów) –  pakiet PRO

Czynniki określane podczas testu wydolności:

Poniższe wskaźniki wyznaczamy dla progów przemian anaerobowych ( progu wentylacyjnego i mleczanowego) oraz dla wartości maksymalnych. Na podstawie wartości progowych i maksymalnych wyznaczamy następnie strefy wysiłkowe, które pozwalają zoptymalizować trening.

  • VO2 – pobór tlenu wyrażony globalnie w mililitrach lub relatywnie w mililitrach na kg masy ciała. Wartości progowe wskażą nam na jakim poziomie jest wydajność organizmu przy niższych intensywnościach, gdy zmęczenie jeszcze nie narasta. Wartości maksymalne  – VO2maxto jeden z ważniejszych wskaźników wydolności fizycznej, szczególnie wydolności tzw. tlenowej, ważnej w dyscyplinach typowo wytrzymałościowych. Im większe VO2max, tym większa zdolność do wykonywania długotrwałej intensywnej pracy, bez symptomów zmęczenia.
  • HR częstość skurczów serca (tętno) na jedną minutę. Wraz z wytrenowaniem tętno maksymalne ulega stopniowemu obniżaniu, co wiąże się z przebudowa i zwiększeniem mięśnia sercowego oraz komór serca. Wartości maksymalne  – HRmax – możemy ustalić jedynie poprzez bezpośrednie badanie.
  • VEilość powietrza przepływającego przez płuca w ciągu 1 min. podobnie jak w przypadku VO2max wyższa wartość tego parametru świadczy o lepszej sprawności układu oddechowego.
  • koszt fizjologiczny –  charakteryzuje ekonomię wysiłku, informując nas ile energii organizm zużywa aby wykonać określoną ilość pracy przy określonej mocy. Służy do monitorowania treningu.
  • LAT stężenie mleczanu we krwi  (pakiet PRO)

W zależności od uprawianej dyscypliny oferujemy różne warianty badań wydolnościowych:

  • Biegowe, przeprowadzane na bieżni mechanicznej HP Cosmos Quasar
  • Kolarskie, przeprowadzane na cykloergometrze Cyclus2
  • Triathlonowe, dwa testy przeprowadzane na bieżni i cykloergometrze, min. odstęp między badaniami to 3 godziny.

Dodatkowo w ofercie posiadamy:

  • Test Wingate – test mocy maksymalnej

więcej o sprzęcie

Nasze Centrum Diagnostyki Sportowej to także mobilne laboratorium, dzięki czemu jesteśmy w stanie przeprowadzić testy wydolnościowe praktycznie w każdym miejscu.

Najczęściej zadawane pytania

Ile trwa test wydolnościowy?

Test wydolnościowy trwa 20-30 minut , cała wizyta około godziny. Prosimy o przybycie 15 minut wcześniej, w celu przygotowania się.

Co powinienem zabrać na badanie?

Nasi klienci mają do dyspozycji szatnię i prysznic Jeżeli noszą Państwo okulary, dla lepszego komfortu podczas testu, zalecamy założenie soczewek. Badanie biegowe: Badanie odbędzie się na bieżni mechanicznej. Na badanie proszę zabrać czyste buty biegowe i strój sportowy. Jeżeli nie biegali Państwo nigdy na bieżni to zalecamy wcześniejszą wizytę na siłowni, lub w innym miejscu z dostępem do bieżni mechanicznej, aby poćwiczyć technikę biegu. Badanie kolarskie: Na badanie proszę przybyć z własnym rowerem. Koła demontujemy, nie są potrzebne do przeprowadzenia badania a ramę zainstalujemy w naszym ergometrze- Cyclus2 – . Jeżeli Pana/Pani rower jest rowerem szosowym, lub triatlonowym, wówczas nie będzie żadnych problemów z instalacją ramy. Rowery torowe i czasowe mogą być niekompatybilne z powodu zbyt małego rozstawu tylnego widelca. Jeżeli przybędzie Pan/Pani z rowerem MTB to proszę dodatkowo podać informację czy rower wyposażony jest w tzw. sztywne osie (jaki rozmiar przód/tył). Proszę sprawdzić również czy kaseta w państwa rowerze jest 9, 10 lub 11 rzędowa. Prosimy o wyczyszczenie napędu.

Co jeżeli nie posiadam własnego roweru?

Jeżeli nie posiadają Państwo własnego roweru, test możemy przeprowadzić na naszym rowerze. Prosimy o wcześniejszą informację, jeżeli chcą Państwo skorzystać z tej opcji. Jest to możliwe wyłącznie w CDS Sportslab w Warszawie.

Czy przed badaniem muszę ograniczyć treningi?

W dniu badania (przed testem) proszę nie wykonywać żadnych treningów, organizm powinien być możliwie wypoczęty. Na dzień poprzedzające datę badania, proszę nie wykonywać treningów forsownych, takich po których organizm będzie wymagał dłuższej regeneracji (interwały, treningi progowe itp.).

Czy mogę zjeść posiłek przed testem wydolnościowym?

Zaleca się spożycie lekkiego posiłku, takiego jak przed treningiem najlepiej 2-3 godziny przed rozpoczęciem badania. Pamiętamy też o prawidłowym nawodnieniu. Bezpośrednio przed badaniem prosimy nie spożywać napojów pobudzających: kawy, napojów energetycznych, żeli z guaraną i kofeiną.

Jakie są przeciwwskazania do wykonania badania?

Aby przeprowadzić test wymagany jest bardzo dobry stan zdrowia i brak chorób układu krążeniowo-oddechowego oraz innych mogących mieć negatywne konsekwencje zdrowotne dla organizmu poddawanego wysiłkowi fizycznemu. Testów nie można też przeprowadzać jeśli są świeże kontuzje.

Po ilu dniach, od wykonania badania otrzymam wyniki badań z zaleceniami?

Opracowane wyniki i ich analizę wraz z zaleceniami treningowymi wysyłamy w ciągu 3-4 dni roboczych, drogą elektroniczną. Jeżeli po tym czasie nie otrzymają Państwo wyników, prosimy o sprawdzenie folderu spam. W przypadku braku wiadomości, prosimy o kontakt, abyśmy mogli ponownie wysłać wyniki.

Masz dodatkowe pytania?

Zadzwoń:  570 580 580 lub napisz do nas: kontakt@sportslab.pl

Dopasuj badanie do swojej dyscypliny

BIEGANIE
BIEGANIE

WIOŚLARSTWO
WIOŚLARSTWO

KOLARSTWO
KOLARSTWO

SPORTY WALKI
SPORTY WALKI

TRIATHLON
TRIATHLON

TENIS
TENIS

GRY ZESPOŁOWE
GRY ZESPOŁOWE

INNE DYSCYPLINY
INNE DYSCYPLINY

0

Wpisz poniżej szukane słowo/wyrażenie i naciśnij Enter